Wczesna diagnoza ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym może znacząco poprawić ich funkcjonowanie w domu, przedszkolu i relacjach z rówieśnikami. Wykład Aleksandry Kaczmarek poświęcony będzie praktycznym i merytorycznym aspektom rozpoznawania i wspierania najmłodszych dzieci z objawami ADHD.
Prelegentka omówi typowe i nietypowe prezentacje zaburzenia w wieku przedszkolnym, różnice między nadpobudliwością a naturalną ruchliwością rozwojową, a także wskaże, kiedy „trudne zachowania” mogą być sygnałem neuroatypowości.
Szczególna uwaga zostanie poświęcona narzędziu diagnostycznemu DISYPS-III, jednemu z najlepiej przebadanych systemów oceny objawów ADHD u dzieci, zgodnemu z europejskimi i międzynarodowymi standardami. Uczestnicy poznają również wytyczne i praktyki stosowane w krajach zachodnich (m.in. Niemcy, Wielka Brytania, USA), które akcentują znaczenie wczesnej diagnozy i wieloaspektowego podejścia (behawioralnego, rodzinnego, edukacyjnego).
W części poświęconej leczeniu prelegentka omówi aktualne rekomendacje dotyczące terapii behawioralnych, współpracy z rodzicami i placówkami przedszkolnymi, a także sytuacje, w których rozważa się farmakoterapię u najmłodszych. Podkreśli również znaczenie indywidualizacji wsparcia oraz pracy z całym systemem rodzinnym.
Wykład będzie bogaty w przykłady kliniczne, strategie komunikacji z rodzinami oraz praktyczne wskazówki, które pomogą uczestnikom lepiej rozumieć i wspierać dzieci z ADHD już na etapie przedszkolnym.