W ostatnich latach coaching ADHD zyskał uznanie jako komplementarne narzędzie wspierające dorosłe osoby z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Choć wciąż bywa mylony z terapią, mentoringiem czy treningiem umiejętności, coaching ADHD ma swoją odrębną, jasno zdefiniowaną tożsamość – opartą na partnerstwie, neuropsychologii wykonawczej oraz modelach rozwoju samoregulacji i sprawczości.
Podczas wystąpienia zostaną przedstawione merytoryczne podstawy coachingu ADHD, ze szczególnym uwzględnieniem jego miejsca w systemowym wsparciu osób dorosłych z ADHD. Prelegentka omówi różnice między coachingiem a terapią oraz specyfikę relacji coachingowej w pracy z klientem neuroatypowym. Skupi się na roli coacha jako towarzysza procesu zmiany – wspierającego regulację funkcji wykonawczych poprzez strukturyzację, refleksyjność i wzmacnianie autonomii.
W oparciu o dostępne badania naukowe oraz własne doświadczenia praktyczne, omówi:
– jakie cele najczęściej realizują klienci z ADHD w coachingu,
– które techniki wspierania samoregulacji okazują się najbardziej skuteczne,
– w jaki sposób coaching może uzupełniać pracę psychoterapeutów i psychiatrów,
– oraz jak wygląda proces coachingowy od strony praktycznej: od ustalenia celów po domykanie procesu.
Szczególną uwagę poświęci pracy z trudnościami wykonawczymi: inicjacją działania, monitorowaniem czasu, regulacją emocji, a także budowaniu strategii dostosowanych do realnych zasobów klienta – zamiast idealistycznych oczekiwań.
Wystąpienie skierowane jest przede wszystkim do specjalistów pracujących z osobami dorosłymi z ADHD: lekarzy, psychoterapeutów, psychologów, pedagogów i edukatorów, którzy chcą lepiej rozumieć, czym jest coaching ADHD, jak może wspierać funkcjonowanie pacjenta oraz jak odróżnić rzetelnie prowadzony proces od nieskutecznych form pseudo-coachingu.
Celem prezentacji jest nie tylko przybliżenie idei coachingu ADHD jako profesjonalnego wsparcia rozwojowego, ale także zainicjowanie refleksji nad jego miejscem w zintegrowanym podejściu do leczenia i wsparcia osób neuroatypowych w dorosłości.